يك فنجان چاي با سلطان فوتسال آسيا

مارس 30, 2008 at 11:15 ق.ظ. بیان دیدگاه

بدون شك او سلطان فوتسال آسياست، وحيد شمسايي، بازيكني است كه تمام افتخارات يك فوتساليست را دارد. همان طور كه علي دايي آقاي گل ملي فوتبال جهان است، وحيد هم، آقاي گل فوتسال دنياست با 316 گل در حالي كه كه رقيب جدي‌اش 6 گل كمتر از او زده است. ضمن اين‌كه نزديك به 320 پاس گل هم داده است و اين پاسخي به منتقدين اوست كه مي‌گويند« وحيد مشكل فني دارد»، مگر بازيكني كه مشكل فني داشته باشد، بهترين فوتساليست آسيا مي‌شود؟31 ساله است و خيلي اتفاقي به فوتسال آمد، اولين بازيكن ايراني است كه در ليگ ايتاليا و در باشگاه لاتزيو در شهر رم توپ زد… اتفاقي از اين جهت كه در جواني بسيار چاق بود و تحرك كمي داشت، برادرش او را به زمين فوتسال مي‌برد و همين امر باعث شد كه عاشق اين ورزش شود و آن را آنقدر ادامه دهد تا آقاي گل فوتسال دنيا شود… اجازه دهيد ادامه گفتگو از زبان خودش باشد.
در سي‌ام شهريورماه سال 1355 در خيابان گرگان تهران به دنيا آمدم، يك برادر و يك خواهر دارم، من فرزند آخر خانواده هستم، خانواده‌ام كاملا ورزشي بودند به همين دليل موفقيت‌هايم را مديون برادر بزرگم كه در حال حاضر مربي تيم «ارم كيش» است، هستم. امير شمسايي براي فوتسال اين كشور بسيار زحمت كشيده است.
در سال 76 ازدواج كردم ، ثمره اين ازدواج سه دختر به نام‌هاي نگار، كيميا و كيانا است، كه دو تاي آخري دوقلو هستند.
از سال 78، فوتسال را به شكل حرفه‌اي ادامه دادم و در تيم‌هاي پيمان، استقلال، لاتزيو، ارم كيش و تام ايران خودرو توپ زدم و همين چند روز پيش با تام ،قهرمان فوتسال ايران شديم .همچنين چهار دوره به عنوان فني‌ترين بازيكن آسيا انتخاب شدم (2000، 2004، 2005 و 2007) و به جز امسال، هفت دوره آقاي گل بازي‌هاي آسيايي شدم.

از قبل مي‌دانستم…
از قبل مي‌دانستم كه بهترين بازيكن آسيا خواهم شد، چرا كه چندي قبل از آن، بهترين گلزن دنيا شده بودم، ضمن اين‌كه در مسابقات قهرماني آسيا، فني‌ترين بازيكن شناخته شده بودم . تنها عاملي كه مي‌‌توانست مانع اين شود كه بهترين بازيكن آسيا شوم، اعمال نفوذ كشور بود. ضمن اين‌كه از چند سال پيش يك رقيب سرسخت ژاپني به نام «كوبوره» دارم كه در ليگ اسپانيا توپ مي‌زند، او دو سال از من كوچكتر است.

تاكتيك و خلاقيت
تا چند سال پيش ژاپن حرفي براي گفتن نداشت اما همان طور كه در فوتبال به سطح قابل قبول ، بالا و بهتر بگويم، جهاني رسيد، در فوتسال هم چنين پيشرفتي داشته است. از طرفي ژاپني‌ها معروفند به اين‌كه مردماني ماشيني هستند و اصلا علت پيشرفتشان همين است.
آنها همان طور كه در صنعت و علم منظم هستند در فوتبال هم منظم هستند ، همين انضباط باعث شده كه مراحل ترقي را خيلي زود طي كنند. به نظر من در حال حاضر ژاپني‌ها تاكتيكي‌ترين تيم قاره هستند اما چرا هميشه ما قهرمان مي‌شويم؟ به اين خاطر كه بچه‌هاي ما بيشتر با خلاقيت‌هايشان به پيروزي مي‌رسند، در صورتي كه اگر تاكتيك تيمي‌مان مثل ژاپني‌ها شود، به طور حتم در جهان تنها جز برزيل و اسپانيا رقيبي نخواهيم داشت.

تعجب كردم
زماني كه از مسابقات آسيايي بازگشتيم، آن هم با مقام قهرماني، سرمربي تيم ملي ديگر مرا به تيم ملي دعوت نكرد. اين روند چند ماه طول كشيد، آن زمان تعجب كردم، به من گفتند مشكل فني دارم! نزديك بود شاخ در‌بياورم.
از تمام مربيان باشگاهي من بپرسيد، آيا شده تاكنون يك روز در تمرينات شركت نكنم؟ من مرد تمرينات هستم و اگر روزي تمرين نكنم، تمركزم به هم مي‌ريزد . هيچ كس نمي‌تواند مرا به كم‌كاري متهم كند.
 به من تهمت زدند كه پاس گل نمي‌دهم، شما فقط به آمار من توجه كنيد، زماني كه با رقيب اسپانيايي‌ام «توبياس» كه با 310 گل آقاي گل جهان بود، فاصله داشتم، در بازي دوستانه با تايلند، چهار گل حتمي را پاس دادم، در صورتي كه مي‌توانستم با آن چهار گل زودتر ركوردشكن جهان شوم. همان زمان، يك روزنامه به طنز نوشته بود لابد مخ AFC تعطيل شده كه جايزه فني‌ترين بازيكن سال آسيا را به كسي داده كه به خاطر مشكلات فني از تيم ملي كشورش كنار گذاشته شده است.

بازيكن خوب زياد داريم
در ايران فوتساليست‌هاي بسيار خوبي داريم و پيدا كردن جانشين براي من كار دشواري نيست، اما خوشحالم كه وقتي در تيم ملي نيستم مردم كشورم قدر مرا مي‌دانند و مرتب مي‌گويند كه جاي تو در تيم ملي خالي است. راستش را بخواهيد در آن مدت متوجه نشدم كه مشكل من چيست. به هر حال دوباره به تيم ملي دعوت شدم، من سرباز تيم ملي هستم، اگر قرار است نبودنم مفيدتر از بودنم باشد، ترجيح مي‌دهم كه نباشم.در حال حاضر هم بايد بگويم، مچ پايم وضع خوبي ندارد و مدتي نمي‌توانم تيم ملي را همراهي كنم. من 103 بازي ملي براي تيم ملي انجام دادم و تا زماني كه توان بدني‌ام اجازه دهد باز هم، بازي خواهم كرد. براي حسين شمس سرمربي تيم ملي احترام خاصي قائلم و اميدوارم موفق باشد.

در كنار دايي
زماني كه در استراليا در كنار علي دايي بودم تا جايزه‌ام را بگيرم حس عجيبي داشتم. دايي هم خيلي خوشحال بود. به علي دايي تبريك مي‌گويم كه سرمربي تيم ملي فوتبال شد، به نظر من حقش بود. او سال‌ها در تيم‌هاي مطرح اروپايي توپ زده و تجارب زيادي دارد، ضمن اين‌كه از لحاظ شخصيتي مي‌داند با بازيكن چگونه برخورد كند.
 شايد خيلي‌ها بگويند او براي تيم ملي جوان است اما من چنين نظري ندارم، دايي در عين جواني تجربيات زيادي دارد.او در ورزش ما يك اسطوره است .
 به هر كجاي جهان كه مي‌روي فوتبال ايران را با نام دايي مي‌شناسند. فوتسال طرفداران كمتري دارد، لذا نمي‌توان آن را با فوتبال مقايسه كرد، به همين خاطر بيشتر دست‌اندركاران و مسئولان فوتسال مرا مي‌شناسند، همين چند وقت پيش كه رفته بودم استراليا، يك خبرنگار ژاپني با من مصاحبه كرد و گفت كه در كشور ما احترام زيادي براي شما قائلند. رييس فدراسيون فوتبال تايلند هم، همين جمله را گفت ضمن اين‌كه «بن‌همام» هم گفت: تو سوپراستار آسيايي. از طرفي خيلي خوشحال بودم كه دايي اسطوره فوتبالمان هم در كنار من است، اميدوارم قدر دايي را بدانيم و به او كمك كنيم تا تيم ملي قوي بسازيم، او انسان با اراده‌اي است، تنها به پيروزي مي‌انديشد و پشتكار بسيار بالايي دارد . اميدوارم كه همه به او كمك كنند و عليه او گارد نگيرند. دايي انساني است كه خداوند خيلي دوستش دارد.

قدر يكديگر را بدانيم
متاسفانه ما ايراني‌ها يك خصلت بد داريم و آن، اين است كه قدر يكديگر را نمي‌دانيم و زماني كه بايد هواي يكديگر را داشته باشيم، اين‌گونه عمل نمي‌كنيم.
 ضمن اين‌كه وقتي مي‌بينيم فردي به يك موفقيت رسيده، درصدد بر مي‌آييم كه موفقيتش را كمرنگ جلوه دهيم يا اصلا جلوه ندهيم و اگر هم زورمان برسد، زير پايش را خالي مي‌‌كنيم. متاسفانه در حال حاضر در ورزش ما اين‌گونه موارد كم نيست كه بايد فكري به حال آن كرد، بهترين اقدام هم اين است كه قدر يكديگر را بدانيم و از موفقيت‌هاي همديگر خوشحال باشيم.

حاشيه در فوتسال
متاسفانه امسال فوتسال ما حاشيه خيلي زيادي داشت. كمتر بازي بود كه حاشيه نداشته باشد، دليل اصلي‌اش را نمي‌‌دانم شايد يكي از دلايلش اين باشد كه امسال فوتسال با استقبال بيشتري از سوي مردم مواجه شد و ورزشگاه‌ها جمعيت بيشتري را جذب خود كردند، ضمن اين‌كه رقابت‌ها هم بسيار نفس‌گير بود و تلويزيون هم در زمينه فوتسال اطلاع‌رساني بيشتري كرد، اين موارد باعث شد فوتسال مورد توجه قرار گيرد  به همين خاطر است كه حاشيه‌هاي آن هم، خواه‌ناخواه افزايش يافت. اميدوارم در فصل آينده با چنين حاشيه‌هايي برخورد نكنيم.

قهرمان شديم
امسال با دو اختلاف امتياز، قهرمان فوتسال شديم، تا هفته آخر با شهيد منصوري قرچك از لحاظ امتياز برابر بوديم، آنها هفته آخر مساوي كردند و ما پيروز ميدان شديم و با دو اختلاف امتياز، قهرمان ايران شديم. تيم ما امسال خيلي قوي بود. به خصوص اين‌كه از لحاظ بدني هم در شرايط خوبي به سر مي‌برديم. جا دارد از محمد خوراكچي دروازه‌بان سابق فوتسال كه امسال سرمربي ما بود و همچنين سيدمهدي ابطحي، بازيكن سابق تيم ملي كه امسال به عنوان مدير فني در كنارمان بود، تشكر كنم.

ضعف مديريت
از لحاظ فوتسال مشكل نداريم اما بايد قبول كرد كه فوتسال هم مانند ديگر ورزش‌ها با ضعف مديريت مواجه است، در صورتي كه بايد مديريت در ورزش را جدي گرفت و برنامه‌هاي بلند بالا را تدوين كرد. سال‌هاست كه مي‌گوييم اما عمل نمي‌كنيم. كشورهايي در امر ورزش موفقند كه نگاه مديريتي‌شان به آينده است و از منابع انساني خود بهترين استفاده را مي‌كنند. اميدوارم از اين به بعد به مديريت توجه بيشتري شود.پيشاپيش نوروز را به همه ايرانيان تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم در سايه حق تعالي، روزهاي خوبي را سپري كنند.

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

بازیگران پرکار تلویزیون در سال ۸۶ ایران در سالی که گذشت

پاسخی بگذارید

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,401 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

برترین مطالب

دیدگاه‌های اخیر


