رابطه دبي رسوب و پارامترهاي هيدروليكي در بازه‌هاي رودخانه‌هاي كوهستاني

مه 16, 2008 at 10:04 ق.ظ. بیان دیدگاه

هنگامي كه وضعيت جريان به گونه‌اي باشد كه معيار آستانه حركت تامين شود، دانه‌هاي رسوب در طول بستر رسوبي، شروع به حركت مي‌كنند. انتقال ذرات رسوبي به دو شكل بار بستر و معلق صورت مي‌گيرد. با توجه به تصادفي بودن طبيعت حركت رسوب در طول بستر، تعيين اينكه در چه شرايطي از جريان، درات رسوبي به حركت در مي آيند ، بسيار دشوار است. در اين مفاله سعي شده است كه با توجه به اندازه گيري هاي سرعت جريان ، بار بستر عبوري و قطرات انتقالي و نيز محاسبه تنش برشي و پارامتر شيلدز، رابطه‌اي بين عوامل موثر بر انتقال بار بستر بيابيم. از آنجا كه تعيين بار بستر رودخانه از اهميت بسزايي برخوردار است و متاسفانه در كشور ما در زمينه بار بستر رودخانه‌ها و حتي آبراهه‌هاي مرتبط با پروژه‌هاي آبي، مطالعات قابل توجهي صورت نگرفته است، با بررسي مكانيسم رسوب انتقالي در سرشاخه رودخانه زاينده‌رود، سعي شده است قدمي در جهت رفع كاستي‌هاي موجود برداشته شود. مقايسه بين پارامترهاي هيدروليكي و هيدرولوژيكي موجود در رودخانه با بار بستر ، مي‌تواند نشانگر قوت و ضعف هر يك از آن‌ها در تخمين انتقال رسوب باشد. در پايان مبحث معادله‌اي كه بيانگر انتقال دقيق‌تر بار بستر سرشاخه رودخانه زاينده‌رود است ارائه خواهد شد. متن كامل مقاله به صورت PDF
Advertisements

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

میکروسکوپ پیمایشگر تونلی نقش مشاركت مردم در حفاظت تالاب‌ها

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,456 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

دیدگاه‌های اخیر


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: