تلفن همراه در مدارس؛ خوب يا بد

مه 19, 2008 at 6:36 ب.ظ. بیان دیدگاه

اين روزها با نگاهي ساده به گوشه و كنار شهرهاي مختلف مي‌‌توانيم پيشرفت‌هاي بشري را به خوبي درك كنيم. از قديم گفته‌اند «احتياج، مادر اختراع است». هر زمان كه انسان نيازي را در خود احساس كرده و به دنبال رفع آن رفته، مشكلي از مشكلات و نيازهاي بشري برطرف شده است. شايد اگر اين احساس نياز به طور غريزي در انسان‌ها وجود نداشت، هيچ اكتشاف و اختراعي صورت نمي‌‌گرفت. حال اين خود ما هستيم كه از اختراعات و اكتشافات، استفاده‌هاي گوناگون مي‌‌كنيم. اين استفاده‌هاي گوناگون مي‌‌تواند به صورت مثبت و در جهت پيشرفت يا به صورت منفي و در جهت زوال و از هم گسيختگي باشد كه بازهم خود ما به طور مستقيم در آن دخالت داريم. با گسترش علوم مختلف و دستيابي بشر به جايگاه‌هاي بالاي علمي، استفاده‌هاي گوناگون از علوم چه به صورت مثبت و چه منفي، بحث‌هاي ويژه‌اي را به وجود آورده كه يكي از اين بحث‌هاي ويژه، استفاده از ابزار و آلات ساخته دست بشر در هر گروه سني است. يك كودك، قبل از دوران بلوغ هيچ آمادگي ذهني براي دريافت اطلاعات پيچيده در موارد مختلف و از سايت‌هاي مختلف اينترنتي ندارد. ذهن اين كودك محدود به عوامل ساده‌اي است كه در اطرافش مي‌‌گذرد و براي دريافت اطلاعات ساده آمادگي دارد. حال ما مي آييم و به بهانه پيشرفت علم، اطلاعات پيشرفته اينترنتي را به ذهن كودك تلقين مي‌كنيم. به نظر شما آيا جز بيزاري كودك از علم و پيشرفت‌هاي بشري، چيز ديگري را براي او به ارمغان مي‌‌آوريم؟ مطلب فوق نمونه‌اي از استفاده‌  ما از علم است البته نمونه‌اي منفي. آنچه كه اين روزها در دست هركسي حتي كودك پنج، شش ساله وجود دارد، نمونه‌اي از پيشرفت علم به نام تلفن همراه يا همان موبايل است.

تلفن همراه در مدارس ايران
در سال گذشته يك متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي از افزايش صد درصدي استفاده از تلفن همراه در ميان دانش‌آموزان نسبت به سال‌هاي گذشته خبر داد و گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده، 45 درصد از نوجوانان به ويژه در شهرهاي بزرگ از تلفن همراه استفاده مي‌‌كنند كه اين امر مي‌‌تواند تهديد جدي براي بروز ناهنجاري‌هاي رفتاري در آنان باشد. دكتر مجيد ابهري در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با شروع فصل مدارس، يكي از دغدغه‌هاي والدين، رفت‌وآمد دانش‌آموزان است و اصلي‌ترين ابزار اين كنترل فعلا تلفن‌هاي همراه تشخيص داده شده تا آنجا كه اين وسيله تبديل به يك اسباب‌بازي شده و در كيف و جيب اغلب نوجوانان پيدا مي‌‌شود. وي تصريح كرد: تلفن همراه وسيله مناسبي براي كنترل كودكان نيست و تنها ابزاري است كه آنها آن را به رخ دوستان خود مي‌‌كشند؛ از بازي‌هاي آن استفاده مي‌‌كنند يا آهنگ، ترانه و پيام‌هاي مختلف را با آن مبادله مي‌‌كنند. اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي تاكيد كرد: نوجواناني كه توانايي تهيه تلفن همراه را ندارند، به نوعي دچار مشكل روحي شده و موجبات آزار والدين خود را فراهم مي‌‌كنند.وي ادامه داد: علاوه بر زيان‌هاي امواج توليدشده از تلفن همراه روي مغز نوجوانان و جوانان، موبايل وسيله‌اي براي رقابت شده و موجبات بروز ناهنجاري‌هاي رفتاري را فراهم مي‌‌كند.ابهري گفت: براساس تحقيقات انجام‌شده، سي درصد نوجوانان از تلفن همراه به عنوان اسباب‌بازي و هفتاد درصد ديگر نيز از آن براي مكالمه با دوستان و سرگرمي استفاده مي‌‌كنند و هنگام كنترل، پاسخگوي آن نيستند. بنابراين بهتر است والدين از ابزار ديگري براي كنترل فرزندان خود استفاده كنند. استاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران اظهار داشت: بايد فرهنگ استفاده از اين وسيله به فرزندان آموزش داده شود تا در صورت ضرورت از آن استفاده شود. در مجموع بهتر است خانواده‌ها از ضرورت استفاده از اين وسيله بگذرند و اجازه ندهند كودكان با روحيه تشريفاتي بزرگ شوند. وي با اشاره به اين‌كه 75 درصد از تلفن‌هاي همراه در دست افرادي است كه ضرورت شغلي ندارند، گفت: همچنين هزينه‌هاي ناشي از تلفن همراه نيز رقم قابل توجهي است كه به طور حتم در اقتصاد خانواده‌ها نقش بسزايي خواهد داشت.

تناقض‌گويي مسئولان
اما در اين مورد نظر مسئولان متفاوت است. در حالي كه چندي پيش معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران داشتن تلفن همراه در مدارس را بلامانع ذكر كرد، معاون دبيركل شوراي عالي اين وزارتخانه داشتن هرگونه وسيله غيرآموزشي را ممنوع دانست. معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگاران تاكيد كرد: داشتن هر نوع وسيله غيرمرتبط با بحث آموزش به ويژه تلفن همراه در مدرسه توسط دانش‌آموزان ممنوع است.
وي افزود: افراد در تمام مقاطع تحصيلي نبايد گوشي موبايل يا ساير تكنولوژي‌ها مانند MP3 و MP4 را( كه نه تنها ربطي به چارچوب‌هاي درسي و آموزشي ندارد بلكه باعث اختلال در حافظه و كاهش ميزان توجه به مباحث درسي مي‌‌شود ) در فضاي آموزشي با خود داشته باشند. معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش ابراز داشت: آموزش‌هايي در كتاب‌هاي درسي جهت نهادينه كردن فرهنگ صحيح استفاده از تكنولوژي‌هاي به‌روز براي دانش‌آموزان ارائه شده تا محصلان بتوانند با مطالعه اين مباحث، آگاهي لازم‌ را در اين خصوص كسب كنند.ايشان تصريح كرد: پس از ارائه آموزش‌هاي لازم و نهادينه كردن فرهنگ صحيح به‌كارگيري اين تكنولوژي مي‌‌توان به دانش‌آموزان اجازه داد تا تلفن همراه خود را به مدرسه بياورند.معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: تا آن زمان دانش‌آموزان نبايد اين وسيله را با خود به مدرسه بياورند، در غير اين صورت حتي در مواردي كه گوشي آنها خاموش باشد، با اين افراد برخورد مي‌‌شود.
اين در حالي است كه معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران چندي پيش گفته بود: دانش‌آموزان مي‌‌توانند تلفن همراه خود را به مدرسه بياورند اما نبايد از آن استفاده كنند.
اما چيزي كه در نظر تمامي مسئولان مشترك است؛ جايگاه تلفن همراه است كه براي بسياري از دانش‌آموزان كاربرد اصلي خود را از دست داده و به عنوان ابزاري براي بازي، خودنمايي و ترويج مطالب غيراخلاقي به كار مي‌‌رود. حال با توجه به اين تناقض‌گويي مسئولان و با توجه به اتفاق‌نظر اكثر آنان، اين راه به كجا ختم مي‌‌شود؟ خدا عالم است و بس.

Advertisements

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

فرشچيان: در آثار من نيروهاي ضعيف بر قوي مسلط هستند همه چیز را فراموش کرده ام

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,456 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

دیدگاه‌های اخیر


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: