قاب آينه اى كهنه نما

مِی 19, 2008 at 1:22 ب.ظ. بیان دیدگاه

قاب آینه ای کهنه نمااين روزها با وجود تجهيزات پيشرفته گوناگون در حرفه نجارى، ساخت لوازم چوبى با زحمت كمترى نسبت به گذشته انجام گرفته و نتايج بهتر و متنوع ترى نيز حاصل مى شود. شما نيز مى توانيد فرم شىء چوبى مورد نظرتان را با ارائه طرحى ذهنى و يا تصويرى از آن و با توجه به ابعاد دلخواه، سفارش دهيد. يكى از رايج ترين لوازم چوبى انواع قاب ها هستند كه براى آثار هنرى و آينه ها مورد استفاده قرار مى گيرند. قاب آينه اى را كه قصد داريم به آموزش كهنه كارى آن بپردازيم از جمله قاب هاى تاجدار است كه نمونه هاى آن در فروشگاه هاى مربوطه يافت مى شود با اين تفاوت كه عرض پايينى آن فرمى كنسول مانند داشته و درست در وسط اين ضلع، زائده اى با طول ۱۰ سانتى متر و عرض ۵ سانتى متر قرار دارد كه در نهايت شمعدانى ديواركوب به آن متصل مى شود. پس از تحويل قاب آينه مورد نظر و پيش از آغاز مرحله رنگ  آميزى ابتدا به نصب عناصر تزئينى آن بپردازيد. براى اين منظور شما مى توانيد از انواع يراق آلات تزئينى چوبى و يا فلزى استفاده كنيد. هر يك از آنها را با توجه به جنس شان با چسب چوب يا ميخ و يا حتى گاهى هر دو، به محل مورد نظر بر روى قاب متصل كنيد. پس از آنكه عناصر تزئينى بر روى سطح قاب نصب شده و نماى ساده آن را رسمى تر و متفاوت كردند، نوبت به رنگ آميزى قاب آينه مى رسد. در صورتى كه مرحله آينه كردن قاب را انجام داده ايد و يا اساساً قصد داريد قاب آينه قديمى و نازيبايتان را با روش زير كهنه كارى كنيد، براى رنگى نشدن سطح آينه بايست آن را ماسكه كنيد. اين كار را با چسب نوارى كاغذى انجام دهيد.به اين ترتيب كه محيط آينه را تا محدوده لبه قاب با چسب كاغذى كادربندى كنيد. حال با خيالى آسوده رنگ آميزى را آغاز كنيد. مناسب ترين رنگ براى اين منظور اخرايى و يا آجرى است كه مى بايست از ميان رنگ هاى مات ساختمانى و يا رنگ هاى اكريليك انتخاب شود. پس از آنكه با استفاده از قلم مو كليه سطوح قاب و همچنين يراق آلات را با رنگ پوشانديد، مدتى صبر كنيد تا لايه رنگى كاملاً خشك شود. مرحله بعدى ورق كردن يراق آلات تزئينى روى قاب است. براى ورق كردن ابتدا مى بايست سطح روى اين عناصر تزئينى را به چسب ورق طلا  آغشته كنيد. اين  كار را با قلم موى باريك و با دقت انجام دهيد تا ديگر قسمت هاى قاب به چسب آغشته نشود. مدت زمان يك ربع الى ۳۰ دقيقه صبر كنيد تا چسب حالت نيمه خشك پيدا كرده و به اصطلاح نوچ شود. حال ورق را به آرامى بر روى سطح يراق قرار داده و با فشار آرام انگشتان دست و يا قلم مويى خشك، به چسب بچسبانيد. مدت ۵ دقيقه صبر كنيد تا ورق طلا به طور كامل به چسب بچسبد. سپس با استفاده از حركات سريع و ملايم قلم موى خشك بر روى سطح كار ورق شده، اضافات ورق را برداشته و در واقع سطح كار را تميز كنيد.
• مرحله كهنه كارى
از آنجا كه اين قاب آينه سبك  نماكهنه و قديمى به عنوان تكنيك رنگ آميزى انتخاب شده است، مى بايست تك تك عناصر را با توجه به تكنيك مناسب آنها كهنه كارى كنيد.
براى كهنه كارى سطوح ورق طلا شده از رنگ قهوه اى تيره و يا شاپن استفاده كنيد. رنگ قهوه اى و يا شاپن را با كمى حلال مخصوص آنها مانند آب در رنگ هاى اكريليك و تينر در رنگ هاى روغنى و شاپن رقيق كرده و با قلم مو روى سطوح ورق شده را پوشش دهيد سپس بلافاصله با ضربات پارچه اى نخى و خشك اضافات رنگ را جذب پارچه كنيد. حال مرحله كهنه كارى قاب را با پوشش سطح آجرى و يا اخرايى قاب با لايه اى از رنگ سفيد مايل به شيرى از نوع اكريليك آغاز كنيد. پس از خشك شدن رنگ، با استفاده از سمباده اى نه چندان زبر، سطح رنگ را خش دار كرده و حتى در نقاطى همچون لبه هاى قاب و سطوح برآمده آن، رنگ بردارى كنيد. به اين ترتيب در قسمت هايى كه رنگ سفيد ساييده مى شود، رنگ اخرايى و يا آجرى زيرين نمايان مى شود. اين كار را بر روى سطوح ورق شده نيز مى توانيد انجام دهيد. به اين ترتيب قاب آينه اى با نمايى كهنه و زيبا خواهيد داشت. البته نصب شمعدان و برداشتن چسب هاى كاغذى را از روى آينه فراموش نكنيد.

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

دكور خانه: شمعدانی آويز دکور: دفتر كار خانگى

بیان دیدگاه

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 21٬005 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

  • هیچکدام

دیدگاه‌های اخیر