شومینه های سرد

مِی 19, 2008 at 1:40 ب.ظ. بیان دیدگاه

در خانه همه ما لوازمی وجود دارند كه اگرچه كاربردی هستند ولی برای استفاده از آنها ممكن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. در واقع به طور كلی لوازم كاربردی در فضای خانه به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: یك گروه لوازمی هستند كه كاربرد آنها مقطعی نبوده و همیشه و در هر موقعیتی می توان از آنها استفاده كرد مانند مبلمان، تلویزیون، یخچال و فریزر، اجاق گاز و مواردی مانند اینها. گروه دیگر لوازمی هستند كه كاربرد آنها خلاف مورد قبلی دوره ای و موقتی بوده و به عوامل مختلفی همچون شرایط آب و هوایی، فصل و غیره بستگی دارند كه مهم ترین و بارزترین این لوازم، سیستم های گرمایشی و سرمایشی هستند. حال موضوع اینجا است كه این قبیل وسایل نیز به دو دسته تقسیم می شوند:
۱ لوازمی كه پس از پایان زمان مصرف آنها امكان جابه جایی و حذف موقتی شان از میان دیگر لوازم كاربردی خانه وجود دارد مانند بخاری های گازی و برقی، پنكه، كولرهای دستی و غیره
۲ لوازمی كه به جهت شرایط و ساختار ثابت شان جزء اجزا ساختمان به حساب آمده و تغییر مكان آنها حتی برای مدت زمان كوتاهی نیز امكان پذیر نیست. مگر آنكه تصمیم بگیرید آن عنصر ثابت كاربردی را به طور كلی حذف كرده و یا به مكان دیگری انتقال دهید. مانند رادیاتورها، كولرهای آبی و گازی توكار و همچنین شومینه ها كه در اینجا موضوع همین عنصر كاربردی و دكوراسیونی مقطعی است. لذا قصد داریم با ارائه پیشنهادهای متفاوت برای این وسیله گرمازا شومینه در فصول گرم سال نیز كاربردهای دیگری فراهم كنیم.
در اغلب خانه هایی كه در فصول سرد سال از این سیستم به عنوان یكی از مهم ترین منابع گرمازای محیط استفاده می شود، چیدمان مبلمان موجود نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. به این معنا كه از آنجا كه در هر چیدمان یك سویه، معمولا مركز توجهی وجود داشته و در فصول سرد سال نیز شومینه این نقش را در خانه برعهده دارد. لذا مبلمان با هدف حداكثر بهره گیری از گرمای حاصله و با حفظ نكات ایمنی و دكوراسیونی در نزدیك ترین فاصله با شومینه چیده می شود. به این ترتیب به هنگام نشستن بر روی مبلمان، از نمای زیبای شعله های آتش نیز می توان بهره برد. حال آنكه همین مركز توجه در شش ماه اول سال ارزش قبلی را نداشته و معمولا حداكثر كاربرد، استفاده از سطح روی طاقچه آن به عنوان كنسولی برای شمعدان، قاب عكس، آئینه و لوازم تزئینی دیگر است. همچنین در صورت امكان برای انجام تغییرات چیدمانی، حتی ممكن است نمای شومینه با مبلمان چیده شده در مقابل آن، پوشیده شود در حالی كه شما می توانید در ضمن ایجاد تنوع چیدمانی در محیط، این عنصر كاربردی و دكوراسیونی را حتی با وجود خاموش بودن شعله های آتش به مركز توجه صرفا دكوراسیونی تبدیل كنید. در چنین شرایطی به جای آنكه شومینه و فضای داخل آن به همان فرم و بدون استفاده در گوشه ای از محیط باقی بماند، از فضای داخل و همچنین اطراف آن برای كاربردهای دیگر استفاده كنید.
البته از آنجا كه شومینه ها به دو صورت هیزمی و گازسوز گرما تولید می كنند، فقط داخل كوره نوع هیزمی را می توان خالی كرد زیرا در نوع گازسوز، در داخل كوره، مشعل، منقل و هیزم های سفالی وجود دارند كه تنها امكان برداشتن هیزم های تزئینی وجود دارد. پس تزئینات می بایست با حفظ این اجزا و در تركیب بندی با آنها صورت گیرد:
شومینه های روشن: شما می توانید با به كار بردن شمع های متعدد برای روشن كردن فضای داخل كوره از این شومینه های خاموش در گرمای تابستان نیز بهره بگیرید. برای این منظور می توانید تعدادی شمع های استوانه ای كوتاه و بلند را به صورت تكی و یا در داخل شمعدان های مجزا داخل شومینه و روی منقل قرار داده و یا آنكه از یك شمعدان تركیبی بزرگ كه حاوی چندین شمعدان كوچك است، بهره گیرید. چنین تركیب زیبایی را از جنس فرفورژه انتخاب كنید تا با منقل ها و گاردهای رایج همخوانی بیشتری داشته باشد.
راهكار دیگر پركردن كف فضای داخل كوره در صورت هیزمی بودن با سنگریزه های بزرگ و كوچك رودخانه ای و همچنین انواع صدف ها است. سپس تعدادی شمع وارمر و در صورت دلخواه شمع های استوانه ای كوتاه تهیه كرده و به صورت تلفیقی آنها را در كنار هم و بر روی این سنگریزه ها جای دهید.
نكته: در صورتی كه قصد دارید شومینه ای نورانی داشته باشید ولی شرایط منقل و فضای داخل آن این امكان را فراهم نمی كنند، كافی است دیواركی با كاربرد همزمان شمعدان تهیه كرده و آن را در نقش حفاظ شومینه در مقابل دهانه كوره قرار دهید. اگر حفاظ شومینه شما خود حالت دیوارك دارد، شما می توانید با انتخاب شمعدان ها و حتی گلدان های آویز فلزی، آنها را بر روی حفاظ بیاویزید.
البته برای این منظور روش های بسیاری وجود دارد كه با توجه به شرایط شومینه و به كارگیری كمی سلیقه و ابتكار به راحتی قابل اجرا هستند.
گلخانه های شومینه ای: اگر برای چیدمان تعدادی از گیاهان سبز، گوشه ای از فضای خانه را اختصاص داده اید، در صورت واقع شدن شومینه در موقعیتی مناسب به لحاظ نورگیری، می توانید تغییری برای جای گلدان ها ایجاد كرده و آنها را به داخل شومینه و فضای اطراف آن منتقل كنید. به این ترتیب شومینه به گلخانه ای سبز تبدیل شده و شما می توانید از انرژی حاصل از گل ها و گیاهان زیبا روح خود را گرما بخشید.
البته به جای گل ها و گیاهان طبیعی از انواع مصنوعی و یا خشك شده نیز می توان استفاده كرد به این ترتیب كه ظرف و یا سبدی را با گل های مصنوعی و یا خشك و با توجه به فضای داخل كوره و همچنین ساختار شومینه تزئین كرده و در داخل كوره و یا بر روی طاقچه آن قرار دهید.

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

دكوراسیون در اتاق انتظار نگاهی به چگونگی چیدمان اتاق جوانان

بیان دیدگاه

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 21٬005 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

  • هیچکدام

دیدگاه‌های اخیر