ممنوعيت پرواز ايران اير در آسمان اروپا

مه 22, 2008 at 6:32 ب.ظ. بیان دیدگاه

روزنامه ابرار اقتصادي به نقل از سعيد حسامي مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (ايران‌اير) از تصميم اتحاديه اروپا براي قطع تمام پرواز‌هاي اين شركت به اروپا خبر داد.

متن گفتگوي اختصاصي آقاي حسامي، امروز (چهارشنبه) در اين روزنامه منتشر شده است.

به‌گفته اين مقام هوايي، ايران تلاش مي‌كند كه مانع اجراي اين تصميم اتحاديه اروپا شود.

براساس اعلام روزنامه ابرار، اتحاديه اروپا مهمترين دليل اين تصميم را ضريب پايين امنيت پرواز‌هاي اين شركت عنوان كرده است.

اين در حالي است كه در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري علي عابدزاده مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان از خارج شدن ۳۰درصد هواپيماهاي اين شركت به‌علت نقص فني از خطوط هوايي ايران خبر داده بود.

ايران از سال ۱۹۷۹ تحت تحريم‌هاي شديد، نمي‌تواند هواپيماهايي را كه بيش از ۱۰درصد قطعات آن را آمريكا توليد كرده است خريداري نمايد.

آقاي حسامي گفت: ‌«اتحاديه اروپا تصميم خود را گرفته است و به سرعت تلاش مي‌كند تا زمينه را براي قطع پروازها فراهم كند.»

مديرعامل ايران اير همچنين زيان‌ده بودن تراز مالي اين شركت در سه سال گذشته، خبر داد.

براساس آمار‌هاي رسمي هم اكنون عمر هواپيماهاي ايران بيش از ۲۰سال است و در اين صنعت تنها ۱۵ شركت دولتي و خصوصي با بيش از ۱۲۰ هواپيما فعاليت مي‌كنند.

شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (ايران اير) نيز كه يكي از مهم‌ترين خطوط هوايي ايران است در سال ۱۳۸۴ در حدود ۴۴۰ ميليارد ريال ضرر مالي داشته است.

اين رقم به گفته آقاي حسامي در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۰ ميليارد ريال كاهش يافته است. وي همچين پيش‌بيني مي‌كند كه در سال ۱۳۸۶ نيز تراز مالي اين شركت منفي باشد.

براساس قوانين تحريم هوايي از سوي آمريكا، در صورتي كه كشوري اقدام به فروش قطعات هواپيماهاي مسافربري به كشور‌هاي تحريم شده نمايد، كشور صادر كننده نيز به ليست تحريم هواپيما اضافه خواهد شد.

آمريكا به عنوان بزرگترين توليد كننده هواپيماهاي مسافربري انحصار ساخت، فروش و تامين قطعات اصلي و جانبي بسياري از هواپيماهاي مسافري را در اختيار دارد.

پيش‌تر در بهمن ماه سال گذشته ونزوئلا به عنوان ششمين كشور بزرگ آمريكاي جنوبي و يكي از متحدان دولت محمود احمدي‌نژاد برخلاف قراردادي كه با شركت هوائي ايران بسته بود از واگذاري هواپيما به ايران خودداري كرد.

متن مقاله كامل روزنامه ابرار اقتصادي

پروازهاى «هما» به اتحاديه اروپا قطع مى شود
مسايل فنى و ايمنى مهمترين بهانه براى اتخاذ اين تصميم  است.
فرنازحبيـبيـان ــ روز گذشته مدير عامل هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران، در دفتر كارش ميزبان نماينده روزنامه ابرار اقتصادى بود، محور مصاحبه از قبل بررسى آخرين اقدامات انجام شده در راستاى اجراى اصل ۴۴ قانون اساسى ، روند تقويت ناوگان و برخى الزامات افزايش نرخ بليت هواپيما، تعيين شده بود. گفت وگو با وى كه اتفاقاً اولين مصاحبه ايشان در سال ۸۷ هم محسوب مى شد با نيم ساعت تأخيرآغاز و مسوول دفتر وى در هنگام راهنمايى به اتاق پر رفت وآمد مدير عامل، قول گرفت كه فقط يك ربع ساعت پاى صحبت هاى حسامى باشيم. گفت وگو ازابتدا به اندازه آخرش كه خبر احتمال قطع پروازهاى هما به اتحاديه اروپا را داد، جذاب نبود. متن كامل اين گفت وگو را در ادامه مى خوانيم: «اتحاديه اروپا درصدد برآمده است؛ پروازهاى هواپيمايى جمهورى ا سلامى ايران (هما) را به اروپا قطع نمايد.»، اين خبرى بود كه كه از زبان سعيد حسامى، مدير عامل هواپيمايى ملى كشورمان مطلع شديم. تقريباً در انتهاى گفت و گو با مدير عامل هما بود كه وقتى صحبت به مبحث گران شدن بليت هواپيما رسيد ، وى خواست موضوعى را مطرح كند كه او و همكارانش را درگير شرايطى سخت كرده است، متن سخنان وى در ذيل خواهد آمد ؛ درشرايط فعلى هما تحت تاثيرفشارهاى شديد بين المللى قرار گرفته و اتخاذ اين تصميم از سوى اتحاديه اروپا باعث شده تمام تلاش پرسنل به صورت شبانه روزى معطوف به از بين بردن بهانه هاى متعدد اين اتحاديه و جلوگيرى ازعملياتى شدن تصميم جديد آنها باشد. مقامات اروپايى دلايل متعددى را در اين زمينه مطرح مى كنند كه مسايل فنى و ايمنى مهمترين بهانه براى اتخاذ اين تصميم است، به هر حال اتحاديه اروپا تصميم خود را گرفته است و به سرعت تلاش مى كند تا زمينه را براى قطع پروازها فراهم كند.
ابرار اقتصادى ـ با توجه به برخى تغييرات اعمال شده در نرخ بليت و تقويت ناوگان، وضعيت ضرردهى همارا در سال گذشته چگونه ارزيابى مى  كنيد؟
– تراز سال ۸۶ هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران هنوز بدست نيامده ولى قطعا هما درسال ۸۶ ضرر داده است كه اميدواريم زيان  هما نسبت به سال ۸۵ كمترشده باشد. كاهش ميزان ضرر دهى هما درشرايط فعلى خود يك موفقيت است چراكه درنظر بگيريد؛ سال ،۸۴ هما ۴۴۰ ميليارد ريال زيان داد، طبيعتاً اين زيان بايد در سال ۸۵ بيشتر مى شد اما اين اتفاق نيافتاد وعليرغم افزايش تورم، زيان هما در آن سال به ۲۳۰ ميليارد ريال كاهش يافت. براى سال گذشته هم، درنيمه دوم سال افزايش بسيار جزئى درقيمت بليت به وجود آمد كه عموماً شركت درآن مقطع زمانى حجم اعظمى از بليت هاى پروازى را فروخته بود، پس بنابراين درآمد قابل توجهى براى ما به وجود نيامد، ضمن اينكه ميزان افزايش نرخ تورم سال گذشته نيز بركسى پوشيده نيست. با توجه به فشار تحريم كه هر سال هزينه هاى ايرلاين را سنگين تر مى كند، على الاصول زيان هما درسال ۸۶ بايد بسيار بالا باشد امامن فكر مى كنم كه زيان ما از ۲۳۰ ميليارد ريال سال ۸۵ هم كمتر باشد واين يعنى شركت سودكرده  است چرا كه در شرايط فعلى رساندن ضرر ۴۶۰ ميليارد ريالى به ۲۳۰ و نهايتاً كاهش دوباره آن درسال ۸۶ يعنى؛ موفقيت. افزايش بهره ورى و تقويت ناوگان از جمله علل كاهش ضرر دهى هما است، درطول دو تا سه سال گذشته بدون اينكه نيروى انسانى افزايش يابد وباوجود كاهش ۲ هزار نفر پرسنل هما، تعداد ناوگان ۵/۱ برابر افزايش يافته و ۳۰ فروند هواپيماى هما امروز به ۴۷ فروند ارتقا يافته است. عليرغم بالا رفتن همه شاخص هاى هزينه اى، اميدواريم اگر بخشى از مشكلات ايرلاين ملى كشورحل شود، به زودى به يك شركت سود ده تبديل شويم.
ابرار اقتصادى- در راستاى ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسى، تكليف واگذارى هما در سال جارى چيست؟
با عنايت به ابلاغيه مقام معظم رهبرى و با توجه به ضرورت ارتقا و توسعه شركت، موظف به پيگيرى اجراى اصل ۴۴ هستيم، سال گذشته مجوز واگذارى هما از سوى سازمان خصوصى سازى صادر و به دنبال آن تاييديه هيات دولت هم اخذ شد كه براى امسال نيز تمديد شده است. ما به سرعت به دنبال اتخاذ سازوكارهاى لازم براى واگذارى شركت و فراهم كردن شرايط از طريق تغيير ساختار هستيم. مجوز تبديل شركت به چند شركت زير مجموعه صادر، مقررات زدايى به سرعت آغاز و اقدامات مطالعاتى وعلمى هم در ارتباط با چگونگى اجراى خصوصى سازى شروع شده است. بايد توجه كردكه در اين روند شركت نابود نشود و نبايد بگذاريم ايرلاين ملى كشور ما كه نزديك به نيم قرن سابقه حضور در صحنه هاى بين المللى را همراه خود يدك مى كشد، دچارمشكل شود چرا كه واگذارى يك ايرلاين با ساير صنايع تفاوت هاى بسيارى دارد، ايرلاين هاى موفق دنيا هم حاشيه سود پايينى دارند، اين سودآن قدر بالانيست كه اگر تحول يا دگرگونى اى به وجود آيد به علت حاشيه سود بالا متضرر نشوند. به هر حال اميدواريم بدون اينكه مشكل خاصى براى شركت به وجود آيد بتوانيم دوره تغيير را طى كرده و به دوران رشد و شكوفايى برسيم.البته دراين زمينه افرادى حقيقى و حقوقى نيز با مراجعه به هما، براى خريدارى شركت اعلام آمادگى كرده اند كه هما اين موضوع را به وزارت اقتصاد و دارايى هم اعلام كرده  است.
ابرار اقتصادى – باتوجه به شرايط موجودو باعنايت به تكاليف قانونى ابلاغى، واگذارى هما تا پايان سال جارى عملياتى مى شود ؟
اگر قرار باشد فروش هما از طريق بورس انجام شود تحقق واگذارى تا پايان سال جارى بسيار بعيد به نظر مى رسد، شركتى كه تا پايان سال ،۸۴ بالغ بر ۴۰۰ ميليارد ريال ضرر داده و شركتى كه به شدت دچار مشكل تحريم است چگونه بايد بتواند ظرف مدت يك سال و اندى روندخصوصى سازى را طى كند. درحال حاضر، شرايط براى واگذارى هما به افراد حقيقى و حقوقى مهيا است، درغيراين صورت بايد زيرساخت هاى لازم براى واگذارى از طريق بورس مهيا شود.
ابرار اقتصادى – روند تقويت ناوگان هما به خصوص در طول ۳ سال گذشته وچشم انداز آينده بخش را چگونه ارزيابى مى كنيد؟ 
مى دانيد كه روز به روز شرايط تحريم براى ماسخت تر مى شود، متاسفانه فرصت هاى زيادى را در طول سال هاى گذشته در بخش تقويت ناوگان از دست داده ايم، درشرايط فعلى هم وقت اعظمى از پرسنل و دست اندركاران تجهيز ناوگان براى انجام مذاكرات طولانى صرف مى شود و در نهايت پروژه خريد ناوگان با مشكل مواجه مى شود. در چند ماه گذشته هما براى يك پروژه خريد بسيار مهم و پرمنفعت ماهها وقت گذاشت، حتى پول هم به حساب طرف فروشنده واريز شد كه متاسفانه بعد ازانجام شدن همه مقدمات، موفق به عملياتى كردن قرارداد نشديم. با اين وجود اتفاق بى  نظيرى كه درتاريخ هما اتفاق افتاده، افزايش ظرفيت ناوگان به بيش از ۵/۱ برابر ظرفيت قبلى است چنانچه ۳۰ فروند هواپيماى هما به ۴۷ فروند ارتقا يافته است. براى اولين بار پس از انقلاب ۲هواپيماى كارگوى ملكى واردناوگان هما شده است كه به سرعت مورد استفاده قرار گرفتند، همچنين ۴ فروند ايرباس، يك فروند بوئينگ ملكى، يك فروند بوئينگ اجاره اى و ۲ فروند بوئينگ اورهال شده نيز درسيستم قرار گرفتند. استفاده بسيارى از هواپيماهاى موجود ناوگان به دليل سن بالا مقرون به صرفه نيست و اكثرايرلاين هاى دنيا حاضر به كارگيرى اين نوع از هواپيماها نيستند چرا كه به جاى يك ريال بايد ۱۰ ريال هزينه شود، اما ما به لحاظ مشكلات موجود همه سختى ها را تحمل كرده و تلاش كرديم حتى يك صندلى از ظرفيت ناوگان كاسته نشود. در حال حاضر هم تلاش مى شود تعدادى هواپيما براى شركت ايران اير تور خريدارى شود تا درآينده اى نزديك شاهد تحول بسيار خوبى دراين شركت باشيم چرا كه سهم قابل توجهى از جابه جايى مسافر داخلى كشور بعد از ايران اير، دراختيار ايرتور است كه اميدواريم با اضافه كردن ناوگان ملكى ايرتور كه براى اولين بارعملياتى خواهد شد بتوانيم درصد بيشترى از جابه جايى هاى داخلى را به ايرتوراختصاص بدهيم. هم اكنون كل ناوگان هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران (هما)، به غير از يك فروند ملكى است.
ابرار اقتصادى – مديران عامل ساير شركت هاى هواپيمايى بالاتفاق خواهان افزايش نرخ بليت هواپيما در شرايط حساس فعلى هستند، مى خواستم نظر جنابعالى را به عنوان مدير عامل هواپيمايى ملى كشور، بدانم؟ 
صنعت هواپيمايى كشور با مشكلات متعددى دست و پنجه نرم مى كندكه يكى از آنها مبحث قيمت بليت است، شايد بيش از ۹۰ درصد درآمد ايرلاين ها از محل فروش بليت تامين مى شود و و قتى كه نتوانيم به ارزش كالاى خود اعتبار كسب كنيم چگونه بايد سود ده باشيم. مسئولين امر بايد دراين زمينه تصميم قاطعى بگيرند چرا كه افزايش قيمت بليت قطعاً مى تواند باعث رشد و شكوفايى حمل و نقل هوايى شود، اما به هر حال چون هما جزيى از دولت است، موظف هستيم بر اساس سياست هاى دولت حركت كنيم وهر تصميمى كه شوراى عالى هواپيمايى كشور دراين زمينه اتخاذ كند، تابع آن خواهيم بود.
Advertisements

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

سميه از زير تيغ مرگ به زندگي بازگشت خروج جنجالي طرح استيضاح ميركاظمي از دستوركار مجلس

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,634 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

  • هیچکدام

دیدگاه‌های اخیر


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: