باركد براي كالاهاي جديد و پرمصرف

مه 27, 2008 at 12:14 ب.ظ. بیان دیدگاه

به طور حتم تا به حال در هنگام خريد يا پس از خريد كالا، به علامت باركد چاپ شده روي بسته‌بندي آن توجه كرده‌ايد و اين سئوال براي‌تان پيش آمده كه اين خطوط چه هستند و چه كارآيي دارند. عامه مردم درباره باركد، نظرات متفاوتي دارند؛ بسياري فكر مي‌كنند باركد نمايانگر قيمت كالاست. برخي ديگر نيز باركد را علامت استاندارد و عده‌اي آن را شماره مجوز كالا مي‌دانند! در حالي كه باركد شامل يك سري عدد و تعدادي خطوط موازي سياه رنگ با ضخامت‌هاي مختلف در زمينه سفيد بوده كه از طريق دستگاه پويشگر توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رايانه است. هر يك از اين ميله‌ها مانند يك بيت ارزشي، معادل صفر و يك دارند.
همچنين هر يك از اين كدها در بانك اطلاعاتي مربوط، داراي اطلاعات كاملي شامل شرح، مشخصات دقيق و فني، موجودي، اطلاعات ورود و خروج براي استفاده كنندگان ذيربط هستند.استفاده از باركد فقط به محصولات توليدي شركت‌ها محدود نمي‌شود. در كارخانه‌ها و موسسات توليدي به منظور رديابي مداوم اطلاعات كالاهاي توليدي در خطوط مختلف توليد قطعات مصرفي موجود در انبارها، باركدهاي منحصر به فردي ايجاد و با اين سيستم رديابي مي‌شوند. سيستم باركد كمك مي‌كند تا تغيير اطلاعات را توسط سيستم باركد به بانك‌هاي اطلاعاتي منتقل كرده و همواره اطلاعات موجودي‌هاي خود را به روز نگه داريد. در واقع باركد به عنوان يك ترمينال ورودي كمك مي‌كند تا تغيير يا ثبت اطلاعات با حداقل خطاي اطلاعاتي به رايانه منتقل شود.
در فروشگاه‌هاي بزرگي كه روزانه مقدار زيادي كالاي ريز و درشت به آنها وارد يا خارج مي‌شود و مسئولان براي كنترل موجودي‌هاي خود همواره به اطلاعات سطوح موجودي نياز دارند، استفاده از باركد بسيار ضروري است. در غير اين صورت بايد هر ازگاهي با تعطيلي فروشگاه اقدام به شمارش و كنترل موجودي كرد. اين كار نه تنها بسيار دشوار و طاقت‌فرساست بلكه امكان بروز اشتباه در آن نيز زياد است. در حال حاضر در كشور ما از باركد براي جمع‌آوري و ثبت اطلاعات مختلف استفاده‌هاي متنوعي مي‌شود؛ از كارت‌هاي حضور و غياب پرسنلي گرفته تا قبوض آب و برق و تلفن، اطلاعات خطوط توليد و ردياب محصولات، موجودي‌هاي انبار، كتب جهت ثبت شماره استاندارد بين‌المللي كتاب (شابك) و از همه بيشتر براي كالاهاي توليدي شركت‌ها كه در فروشگاه‌ها ارائه مي‌شود و…
براي راه اندازي سيستم هاي مبتني بر باركد، نياز به تجهيزاتي مانند نرم‌افزار توليد باركد، چاپگر چاپ باركد، پويشگر و برچسب‌هاي ويژه داريم.
البته توسعه و پيشرفت در زمينه باركد نيز مانند ساير علوم و فناوري‌ها به سرعت در حال وقوع است.

ايران‌كد براي كالاهاي حساس
در اين حال، در تحولي نسبتا نو (البته در ايران)، مديرعامل مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران (ايران كد) از درج كد ملي روي گروه‌هاي كالاهايي جديد، حساس و پر مصرف مردم در سطح كشور، خبر داد.
«احمد غلام‌زاده»، اظهار داشت: طبق مذاكرات صورت گرفته‌ با بخش‌هاي مختلف، درج كد ملي كالا روي دارو، تجهيزات پزشكي، مواد غذايي و لبني پرمصرف مردم در حال تكميل شدن است. در زمينه دارو و تجهيزات پزشكي نيز كه با تاكيد وزير بهداشت و درمان پزشكي صورت گرفته تا پايان سال آينده كليه داروهاي مصرفي مردم، توليد، توزيع و واردات تجهيزات پزشكي منوط به دريافت «ايران كد» است.
 هم‌اكنون از 135 شركت توليدي – توزيعي دارو در كشور، تعداد 61 شركت كه يك‌هزار و 713 قلم كالا تحت پوشش دارند به ايران كد پيوسته‌اند و اين پوشش تا پايان سال 87 كامل مي‌شود.
 به گفته وي، در زمينه مواد غذايي از هفت هزار شركت توليدي و توزيعي تاكنون يك‌هزارو250 شركت با دارا بودن 28 هزار قلم كالا به طرح «ايران كد» پيوسته‌اند و پوشش كد ملي كالا به اين دسته تا پايان سال 87 تكميل خواهد شد. سه هزار و هشتصد قلم كالاي بهداشتي – آرايشي نيز ايران كد دريافت كرده‌اند كه در سال آينده كليه اقلام اين گروه كالايي به ايران‌كد مي‌پيوندند.
غلامزاده همچنين از درج كد ملي كالا روي پنج محصول پر‌مصرف لبني مردم شامل شير يارانه‌اي، ماست، دوغ، خامه و شير كاكائو خبر داد. با اين پوشش امكان رهگيري، شناسايي هويت ، منشا و مبدا كالاهاي يادشده كه براي مردم اهميت دارند، فراهم شده و به‌تدريج به ساير گروه‌هاي كالايي ديگر توسعه داده خواهد شد.
مديرعامل مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران اظهار داشت: مذاكراتي با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ كشور مانند رفاه، شهروند، سپه ‌و اتكا در جريان است تا باركدهاي قديمي‌ با باركدهاي كد ملي كالا جايگزين شوند.
باركدهاي قديمي‌ هيچگونه اطلاعات محتوايي كالا و قابل عرضه در چرخه تجارت الكترونيك را ندارند بلكه فقط كاركرد‌شان تسريع در حسابداري و گردش صندوق فروشگاه‌ها است. باركد قديمي ‌باعث ايجاد اشتباهات زيادي در شناسايي كالاها و عدم مديريت صحيح آنها به دليل وجود باركدهاي تكراري و غيرقابل تاييد، مي‌شود.

درباره ايران کد
نظام ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران، به اختصار، ايران كد ناميده مي‌شود. اين نظام ملي با تهيه و تصويب آيين‌نامه قانوني توسط هيات وزيران به طور جدي كار خود را در قالب مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران به عنوان يكي از زير‌مجموعه‌هاي وزارت بازرگاني و معاونت امور اقتصادي اين وزارتخانه از آذر ماه 85 آغاز كرد.
اركان تشكيل دهنده اين نظام ملي به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
1) كد ملي كالا: شايد معروف‌‌ترين محصول ايران‌كد را بتوان كد 16 رقمي‌محصولات دانست. اين كد از سه بخش تشكيل شده است: بخش اول هفت رقم است و بيان مي‌كند كه محصول مورد نظر از چه ‌نوعي است و به چه گروهي از انواع محصولات در نظام طبقه‌‌بندي ملي كالا تعلق دارد. بخش دوم آن پنج رقم است و بيان مي‌كند كه اين محصول را چه كسي عرضه مي‌كند.
 بخش سوم، چهار رقم است و مشخصات مورد نظر عرضه‌كننده براي توصيف و نام‌گذاري محصول را بيان مي‌كند كه براساس الگوهاي استاندارد براي توصيف محصول صورت مي‌پذيرد. در واقع ايران‌كد يك استاندارد شناسايي، توصيف و نام‌گذاري كالا را در سطح ملي ايجاد كرده و آن را توسعه مي‌دهد.
2) پرتال ملي كالا: پرتال ملي كالا يك پرتال مجازي و الكترونيكي جامع است كه كليه كالا و خدمات موجود در كشور به تدريج روي آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام كالاهايي كه كد ملي كالا(ايران كد) را دريافت مي‌كنند روي پرتال ملي كالا نيز يك غرفه الكترونيك دريافت مي‌كنند كه مي‌توانند كالاهاي خود را روي آن نمايش دهند.
هر نوع كالا به تناسب اينكه چه باشد به گروه‌هاي اصلي و زيرگروه‌هاي تخصصي تقسيم مي‌شود و كاربر با توجه به نيازي كه به يك نوع كالا دارد – هر قدر ريز و تخصصي هم كه باشد،‌- از طريق دالان‌هايي كه در پرتال تعبيه شده، مي‌تواند به آن آن دسترسي يابد.
در اين حالت وي مي‌تواند كليه توليدكنندگان يا عرضه كنندگان مثلا يك پيچ را كه در سطح كشور محصول مورد نظر را عرضه مي‌كنند به طور يك‌جا مشاهده كند، قيمت، كيفيت، پراكندگي جغرافيايي و ساير پارامترهاي مورد نظر خود را مقايسه كرده و در نهايت با صرف كمترين وقت و هزينه با عرضه كنندگان كالا ارتباط برقراركند.

مزايا
به طور اجمالي پيوستن كليه جامعه توليدي – توزيعي و تجاري كشور(اعم از صادركننده و واردكننده كالا) به ايران كد مزاياي زير را دارد:
– هزينه توليد، خريد، حمل و نقل، انبارداري، بازاريابي، فروش و… را كاهش مي‌دهد.
  امكان ورود كالاهاي ايراني به برخي بازارهاي هدف غير‌قابل دسترسي را فراهم مي‌كند.
 سيستم اقتصادي كشور را شفاف و جلوي تقلب در توليد، فروش و تجارت كالا و خدمات را مي‌گيرد.
 زمينه لازم جهت تحقق حقوق مصرف كننده را فراهم مي‌كند.
 كليه كالاها و خدمات توليدي كشور را داراي زبان مشترك كرده و بدين ترتيب جلوي برداشتهاي سليقه‌اي از قوانين و رويه‌هاي اداري معمول فعلي را مي‌گيرد.
تجارت را تسهيل‌كرده  و تجارت الكترونيك را رواج مي‌دهد.
 جلوي قاچاق كالا را به آساني و با شناسايي كالاهاي مجاز از غير‌مجاز با ملاك «ايران كد داشتن» را مي‌گيرد.
 از خريدهاي غير‌ضرور به ويژه در بخش دولتي جلوگيري و جلوي خروج ارز را مي‌گيرد.
 امكان استفاده از حداكثر توان داخلي در توليد يا فروش كالاها را فراهم مي‌كند. بسيار پيش آمده كه گاها كالايي در داخل كشور توليد مي‌شده اما شخص نيازمند خريد آن كالا از اين توليد بي‌خبر بوده است.
 واسطه‌ها را حذف مي‌كند و هزينه مبادله را كاهش مي‌دهد و…

اقدامات قانوني
مطالعه آيين‌نامه قانوني ايران كد نشان مي‌دهد كه دولت از سال 1388 محدوديت‌ها و الزاماتي را براي جامعه اقتصادي كشور براي پيوستن به نظام ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات – ايران كد- مقرر كرده است. لذا توصيه مي‌شود محتواي اين آيين نامه به طور كامل مطالعه شود اما اجمالا يادآوري مي‌شود كه بر اساس اين آيين نامه، تمديد يا صدور كارت بازرگاني، دريافت مشوقهاي صادراتي، ثبت سفارش و خريدهاي بزرگ و متوسط كليه دستگاه‌هاي دولتي از اشخاص حقيقي يا حقوقي كه ايران كد دريافت نكرده باشند، از سال 1388 مقدور نخواهد بود.

درباره باركد چه مي‌دانيد؟
بسياري از محصولات شركتهاي توليدي، در سراسر دنيا قابل فروش هستند. با توجه به اين مسئله وجود باركدهاي منحصر به فردي كه آنها را از يكديگر متمايز سازد ضروري به نظر مي‌رسد.
 تبديل اعداد به باركد و خواندن باركد نياز به استاندارد مشخصي دارد. در حال حاضر در دنيا چند استاندارد براي توليد و استفاده از باركد وجود دارد ؛ معتبرترين آنها استاندارد EAN/UCC است كه 103 كشور در دنيا از آن تبعيت مي‌كنند و حدود نود درصد تجارت دنيا را پوشش مي‌دهد.
در ايران به علت ضرورتي كه بنا به توسعه صدور كالاهاي غيرنفتي ايران به بازارهاي جهاني به وجود آمد در سال1374 سازماني با عنوان «مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات» زير نظر موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني تاسيس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC كشور ما به عضويت موسسه بين‌المللي EAN International درآمد. تاكنون بيش از پنج هزار شركت- كه بيشتر آنها شركت‌هاي توليدكننده محصولات غذايي و شيميايي هستند- به عضويت اين موسسه درآمده و براي كالاها و محصولات خود باركد دريافت كرده‌اند.
 باركد محصولات 12 رقمي‌است. البته در برخي از كشورها به دلايل مختلف باركد 13 رقمي‌نيز وجود دارد. 12 رقم باركد به اين شرح معني‌دار مي‌شود؛ سه رقم اول نمايانگر كد كشور(626= كد ايران)، پنج رقم بعدي كد شركت سازنده، چهار رقم بعدي كد كالاي مربوطه و در نهايت يك رقم آخر كد كنترل توسط رايانه به منظور كنترل صحت كد مورد نظر است.
Advertisements

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

ثروتمندان دنيا را بشناسيد 80 درصد مردم دچار استرس شغلي هستند

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,490 hits

بیشترین کلیک شده‌ها

برترین مطالب

دیدگاه‌های اخیر


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: